Πρώτη επίσκεψη για Αξιολόγηση Λογοθεραπείας
Τι πρέπει να ξέρω;
Πως να προετοιμάσω το παιδί μου;
Τι να περιμένω;
Πολλοί είναι οι λόγοι που μπορούν να οδηγήσουν τους γονείς να σκεφτούν να πάνε το παιδί τους για μία Λογοθεραπευτική Αξιολόγηση. Είτε έχουν παρατηρήσει οι ίδιοι σημάδια καθυστέρησης στην ομιλία ή την επικοινωνία του παιδιού τους, είτε κάποιο σχολικό πλαίσιο προέτρεψε για μία αξιολόγηση, είτε θέλουν να διερευνήσουν το επίπεδο εξέλιξης του λόγου που βρίσκεται αναπτυξιακά το παιδί τους. Για όλα τα παραπάνω όταν αποφασίσουν να επισκεφτούν έναν Λογοθεραπευτή είναι καλό να έχουν την γνώση των δεξιοτήτων που θα αξιολογηθεί το παιδί τους, καθώς και με ποιον τρόπο θα πραγματοποιηθεί η διαδικασία έτσι ώστε να προετοιμάσουν κατάλληλα το παιδί αλλά και τον εαυτό τους.
Αρχικά οι γονείς πριν επισκεφτούν τον χώρο, είναι σημαντικό να πληροφορήσουν το παιδί για το γεγονός ότι θα γνωρίσει έναν καινούριο ιδιαίτερο πρόσωπο, με το οποίο θα παίξει και αν ακόμα γνωρίζουν το όνομά του, να το γνωστοποιήσουν στο παιδί. Έτσι θα μπορέσει να ενταχθεί πιο ομαλά στην διαδικασία χωρίς να αποτελέσει μία τρομακτική και απότομη εμπειρία για αυτό. Επίσης είναι χρήσιμο, το παιδί την ημέρα της αξιολόγησης να είναι οργανικά και ψυχολογικά σε καλή κατάσταση, έτσι ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί όσο το δυνατόν καλύτερα στην διαδικασία.
Ο τρόπος και οι μέθοδοι που πραγματοποιείται η διαδικασία της αξιολόγησης διαφοροποιείται ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και τις ανάγκες που μπορεί να προκύψουν μέσα στην αίθουσα, αλλά και από το ιστορικό που θα έχει ληφθεί από τον θεραπευτή προηγουμένως, για να είναι ενήμερος για δυσκολίες και ιδιαιτερότητες του παιδιού ιατρικά και κοινωνικά. Βασικά εργαλεία που χρησιμοποιεί ο Λογοθεραπευτής αποτελούν το παιχνίδι(συμβολικό και λειτουργικό), άτυπες δοκιμασίες αξιολόγησης των δεξιοτήτων λόγου και ομιλίας καθώς καις Σταθμισμένα Τεστ τα οποία χορηγούνται ανάλογα την ηλικία και τον τομέα που αξιολογείται κάθε φορά. Βασικοί τομείς στους οποίους αξιολογούνται οι δεξιότητες του παιδιού, είναι η ομιλία, ο λόγος και η επικοινωνία.
Οι διαταραχές ομιλίας περιλαμβάνουν δυσκολίες:
- Στην άρθρωση (αντικαταστάσεις, παραλήψεις, απλοποιήσεις και άλλες αλλοιώσεις φωνημάτων).
- Στην ανατομία και τη λειτουργικότητα του μηχανισμού των αρθρωτών.
- Στην φώνηση(ποιότητα φωνής).
- Στην αντήχηση(υπερινικότητα ή υπορινικότητα).
- Την προσωδία.
- Στον ρυθμό και τη ροή της ομιλίας.
Οι διαταραχές στον λόγο περιλαμβάνουν δυσκολίες:
- Στην κατανόηση.
- Στην μορφολογία(σύνταξη, γραμματική).
- Στην φωνολογική ενημερότητα.
- Στην σημασιολογία(περιεχόμενο λεξιλογίου).
- Στην πραγματολογία( χρήση λεξιλογίου στον διάλογο και σκοπός ομιλίας).
Σκοπός μίας Λογοθεραπευτικής Αξιολόγησης είναι, αφού ανιχνευθούν όλες οι δυσκολίες στους παραπάνω τομείς, να καθοριστεί το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο προσαρμοσμένο στις παρούσες ανάγκες του παιδιού.
Τέλος, είναι λογικό να υπάρχει άγχος των γονέων για την αντιμετώπιση του παιδιού τους στο καινούριο αυτό περιβάλλον. Ωστόσο είναι σημαντικό να κρατήσουν μία στάση σχετικά ουδέτερη, αφήνοντας τον θεραπευτή να κατευθύνει το παιδί ομαλά στην διαδικασία, δημιουργώντας κλίμα εμπιστοσύνης και ηρεμίας.